Co se děje na trhu s daty? A proč šílený miliardář utratil 360 miliard?

27. červenec 2019

Autor: Tomáš Mátl

Zdroj: forbes.cz, 27.7.2019, 15:30 (rubrika Forbes Next)

Žijeme v době datové. A firmy, které zpracovávání dat živí, hledají něco jako svatý grál. Nástroj na to, jak kvintiliony dat efektivně číst a automaticky z nich vyvodit důsledky, a to za pomoci umělé inteligence, bez zásahu člověka. Plně automatické zpracování dat je takový svatý grál Silicon Valley – a na světě je (minimálně) jeden miliardář, který si myslí, že ho našel.

Data na pastvě

Data dnes generují přístroje a bytosti, od kterých bychom to nečekali. To, že databáze Tesly s daty kamer jejích aut je zhruba třikrát větší než databáze fotografií na Facebooku, nepřekvapí tolik jako třeba to, že farmáři v Evropě a Asii využívají čidla, která měří a online sdílejí poševní teplotu krav na pastvě. Ta pak slouží nejenom jako indikátor případné nemoci, ale zároveň určuje s 95procentní pravděpodobností přesný okamžik ovulace. Správné načasování řídí míru dojivosti u daného zvířete, zároveň ale i schopnost zabřeznutí. Potenciál výnosů a úspor je zřejmý; pohybuje se okolo 10 procent výnosů z dojivosti i úspor z logistiky spojené s býky. A protože data už vládnou i tak nepravděpodobným oborům, jako je inseminace krav, není divu, že se kolem nich točí i ty největší tanečky současného tech byznysu.

Proč hýbou světem

Žijeme v době digitalizace. Tradiční odvětví od bankovnictví přes průmysl po hotelnictví procházejí disrupcí, zásadní změnou toho, jak dělat svůj byznys. Najednou mají všichni díky digitalizaci k dispozici obrovské množství dat – generují je jejich zákazníci, generují je nové inovativní služby, které využívají. Ale aby ta data byla užitečná, je potřeba je analyzovat. Dostat z nich informace, které pomůžou byznysu dělat věci lépe a efektivněji. Firmy v podstatě ve všech odvětvích zbrojí jak na poli technologií, tak na poli expertizy tak, aby byly schopny s daty efektivně pracovat. Každá větší firma chce najednou být „data-driven“. Co to znamená? Hlavně dostat se snadno k jakýmkoli informacím, které potřebuju ke své práci, tehdy, když je potřebuju. Mít k dispozici jasné a srozumitelné informace o výkonnosti jednotlivých částí byznysu tak, aby bylo možné rychle rozumět tomu, co se děje, a moci na to zareagovat. A být schopný na základě dat z minulosti a současnosti namodelovat, co se stane v budoucnosti. A jak se projeví změna, o které dnes přemýšlíme.

Fast and furious

Devadesát procent dat na světě vzniklo v posledních dvou letech. A taky proto se trh s nástroji pro práci s daty v posledních letech vyvíjí šílenou rychlostí – ať už jde o analýzu textu, analýzu na základě lokality, anebo prediktivní modely pro nejrůznější účely. To vše doplňují platformy na vytváření matematicky pokročilých modelů, které používají data a samoučicí algoritmy k tomu, aby samy sebe trénovaly k větší přesnosti. Jako katalyzátor tohoto procesu funguje rozvoj cloudového computingu a infrastruktury. Cloudovou infrastrukturu i software, který na ní chcete provozovat, si naklikáte na stránkách Amazon Web Services, Google Cloudu, Microsoftu Azure a dalších jen o málo složitěji, než si pořídíte novou apku v App Storu nebo Google Play. A obavy o bezpečnost dat, které byly dřív slabým článkem cloudové infrastruktury, se postupně vytrácejí s tím, jak stoupá povědomí o tom, že provozovatelé cloudových služeb mají zabezpečení na nesrovnatelně vyšší úrovni než většina interních datacenter. Proto vidíme některé velmi tradiční firmy – u nás třeba Českou spořitelnu – fungovat v cloudu už nějakou dobu.

Co se to děje

Trh s nástroji pro datovou analytiku prochází podobným vývojem, jakým prošel před 20 lety trh řízení vztahů se zákazníky (CRM). Každý musel ve své firmě CRM mít, byť neměl jasný názor na to, proč a jak jeho pomocí generovat více peněz (anebo alespoň ty lepší vztahy se zákazníky). Vznikla řada firem, které řešily různé části CRM procesu, a postupem času se akvizicemi a přirozeným vývojem vytříbilo několik společností poskytujících end-to-end produkt, které si rozdělily trh. Z toho, jak velmi fragmentovaný je trh s datovými nástroji, je nasnadě, že dojde k jeho konsolidaci. Jednak ke slučování a akvizicím, které povedou ke spojování nástrojů na jednotlivé části analytiky, a taky k akvizicím, které budou mít za cíl začlenit datovou analytiku do širšího firemního řešení. Jako třeba když na nákupy vyrazí giganty jako Google nebo Salesforce.

Měsíc co otřásl tech světem

Situaci na trhu (a v našich daty ovládaných životech) jsme si popsali. A do toho přišel červen 2019. Technologický svět zaznamenal pozoruhodnou akvizici analytické platformy Looker gigantem z největších, Googlem. Nadějný, rychle rostoucí startup stál Google 2,6 miliardy dolarů. Hned o tři dny později společnost Salesforce koupila firmu Tableau. Lídr na trhu cloudových CRM řešení, který existuje, aby „umožnil firmám komunikovat s jejich zákazníky zásadně inovovaným způsobem“, získal Tableau; firmu, jejíž misí je „pomáhat lidem vidět jejich data a rozumět jim“. A tahle transakce má cenovku nečekaných 15,7 miliardy dolarů (tedy v přepočtu astronomických 360 miliard korun) a odehraje se formou výměny akcií. Akcionáři Tableau tedy získají za 100 procent svých podílů akcie Salesforcu, přičemž částka 15,7 miliardy dolarů je o 42 procent více, než byla tržní kapitalizace Tableau v den prodeje.

Cože, kdo?

Jestli nejste z oboru, možná vám Salesforce tolik neříká. Ale tohle jméno (a jméno jeho zakladatele Marca Benioffa, přezdívaného „šílený miliardář“) si zapamatujte. Už od svého založení v roce 1999 slaví Salesforce jeden úspěch za druhým. Na jeho počátku stála v té době riskantní sázka na disruptivní cloudové technologie a inovativní způsob, jak ve firmách dělat CRM. Dnes je pořád ještě s Marcem Benioffem v čele Salesforce jedinou významnou CRM firmou, jejíž podíl na trhu vytrvale roste – a to na úkor všech ostatních tradičních konkurentů, jako je Oracle, SAP nebo Microsoft. Benioffem nakoupené Tableau oproti tomu vzniklo v roce 2003 jako výzkumný projekt na univerzitě ve Stanfordu. Tři zakladatelé v čele s Christianem Chabotem během několika let vytvořili produkt, který se stal etalonem uživatelské přívětivosti a intuitivnosti pro práci s daty. Poprvé v historii jste mohli vytvořit vizualizace, grafy a dashboardy nad rozsáhlými datasety bez toho, aby bylo potřeba napsat řádek kódu nebo vědět, jak pracovat s databázemi.

Na nákupech

Co ještě se na poli business intelligence událo loni a letos? Akvizic bylo požehnaně, konsolidace sektoru jede na plné obrátky.
■ Leden 2018 – SAP kupuje za 2,4 miliardy dolarů Callidus Cloud.
■ Únor 2018 – Splunk kupuje za 350 milionů dolarů Phantom Cyber.
■ Duben 2018 – Meltwater kupuje  Sysomos.
■ Květen 2018 – Radius kupuje Leadspace.
■ Červen 2018 – Splunk kupuje za 120 milionů dolarů VictorOps.
■ Červenec 2018 – Workday kupuje české stories.bi.
■ Září 2018 – Samsung kupuje Zhilabs.
■ Říjen 2018 – Oracle kupuje DataFox; Ipsos kupuje Synthesio.
■ Listopad 2018 – Talend kupuje za 60 milionů dolarů StitchData; SAP kupuje za 8 miliard dolarů Qualtrics; Citrix kupuje za 200 milionů dolarů Sapho.
■ Prosinec 2018 – Adjust kupuje Acquired.io.
■ Duben 2019 – Alteryx kupuje ClearStory Data.
■ Květen 2019 – Sisense kupuje Periscope Data.
■ Červen 2019 – Google kupuje Looker a Salesforce za nevídanou cenu kupuje Tableau.

Za co tolik utrácí?

Co vlastně od spojení Salesforcu a Tableau očekávat? Marc Benioff je vyhlášený stratég a vizionář. A protože oblast datové analytiky prochází tak rychlým vývojem, je na ni upřena i pozornost a velká očekávání ohledně návratnosti investic. A vzhledem k povaze transakce (cena a platba vlastními akciemi) bych věřil tomu, že se Salesforce pokusí zaintegrovat Tableau do své existující platformy tak, aby plně využilo jeho předností a funkcionalit týkajících se vytváření business insightů z podnikových dat. Data se dnes používají úplně ke všemu a celý vývoj práce s nimi jasně směřuje k automatizaci jejich zpracování. Jednou z velkých manter současnosti je automatizace preskriptivní analytiky, tedy analytiky, která z dat zjistí a navrhne kroky, jež povedou k požadovanému byznysovému výsledku. Příkladem může být třeba ta automatizace inseminace krav. Anebo automatická optimalizace výrobního postupu na lince, pokud se ukáže, že některá šarže materiálu potřebuje delší zpracování.

Za... svatý grál

Tahle analýza a automatická odpověď na ni jsou pomyslný svatý grál, na který Marc Benioff cílí. Už dnes má Salesforce platformu (CRM systém a integrační komponent Mulesoft), která dokáže snadno číst data a pracovat s procesy jakékoli části firmy svých zákazníků. A teď Salesforce, který je už dnes velmi dobře integrovaný ve firmách jako služba, dostává díky Tableau do rukou velmi silný analytický nástroj, který tomu zbytku procesů řekne, co mají dělat. Salesforce má vizi, že analytika je fenomén, který bude řídit to, jak děláme byznys. A Tableau do té vize zapadá. Inovativní Tableau by Salesforcu mohlo přinést  komponent dodávající onu analytickou (co se stalo, případně co se stane), a hlavně automatizační (co upravit, abychom víc vydělali nebo ušetřili) část, a Salesforce by se tak dostal o hodně blíž k dosažení takového cíle. V okamžiku, kdy se tohle podaří, budou data vládnout všemu. A akvizice Tableau jde přesně v tomto směru.

A co ten Google?

I když o několik miliard levněji, svůj zářez si v červnu do oblasti datové analytiky udělal i Google. Jak se to dotkne nás všech, kdo jeho služby používáme? Looker umí krásně intuitivně zobrazit informace. Představte si, že máte hromadu čísel, která mluví o něčem důležitém. Buď můžete strávit hodiny tím, že se budete pokoušet v nich vyznat, hledat to důležité, dávat to do tabulek a prezentací. Anebo tu hromadu čísel vezmete a dáte ji Lookeru a on během vteřiny vytvoří krásný srozumitelný graf. Protože to je jeho zlaté vejce – automaticky přečíst data a smysluplně je vizualizovat, aby dobře a srozumitelně ukazovala to důležité. Google si podle všeho koupil Looker proto, aby zlepšil svoje byznysové služby. Tuhle akvizici může jako nástroj zakomponovat do svých služeb jako Google Analytics nebo Google Sheets. Máme se tedy na co těšit. I když to bude něco za něco. Google nám dá jednoduchý, intuitivní nástroj na zpracování dat. A nechce za to nic víc než… naše data.

Autor tématu: Tomáš Mátl, zakladatel Colours of Data